Svenska


Läsläxa till den 16/9
Läs din egen valda bok. Skriv en sammanfattning. Veckans uppgift: Vilken person i boken skulle du vilja vara?
Boka med någon vuxen i klassen då du önskar redovisa din bok.

Läsläxa till den 9/9

Läs din egen valda bok. Skriv sedan en sammanfattning. Veckans uppgift: Vilken/vilka är huvudpersoner i boken? Vilka fler personer finns i boken?
Om redovisning: när man har läst sin bok klart är det dags för redovisning. Kontakta Jennie för tid. Om ni läser korta böcker så behöver man inte redovisa efter varje bok. Jag räknar med att man gör ca 1-2 redovisningar per termin.

Läsläxa fr.o.m. v.35
Nu kommer vi ha läslyfet i läsläxa. Det innebär att barnet själv väljer bok att läsa hemma. Varje vecka ska barnet skriva en sammanfattning av det som hänt och lämna in till läraren. Till varje vecka kommer det också att finnas en kort skrivuppgift. När barnet har läst klart ber de om tid för redovisning. Bra tips inför redovisningen finns i häftet Bokfyndet. Alla barn har fått hem ett sådan häfte. För barn som bor på fler ställen går det att få hem fler om ni önskar, det är bara att säga till!
Barnen lämnar in skrivhäftet på måndagen och får tillbaka det på tisdagen.




Skrivläxa till den 28/5
Hej! Du vet att du är nyfiken av mig. Nu vill jag veta lite om dina leksaker. Har du någon favoritleksak? Det kan vara något som du leker med nu eller som du lekte med då du var lite. Skriv hur du fick den och hur du brukar leka med den.
Hälsningar Jennie



Skrivläxa till den 21/5

Hej! Nu är det äntligen varmt och skönt ute igen. Jag är lite nyfiken på vad du gillar att göra ute. Kanske är det något som du gör väldigt ofta eller något som du bara gör ibland. Skriv ned på ett papper och ge till mig. Rita gärna en bild till om du vill! (Du kan få ett papper av mig i skolan eller ta ett som du har hemma). Lycka till! /Jennie

Ps. Ni som nu har gjort klart all läxa som vi haft i Bibeln kan lämna in papper och bok till mig.





17/4
I tisdags arbetade vi med läxan. Vi började med att gå igenom tankekartorna och gjorde en gemensam tankekarta. Sedan fick barnen sätta sig två och två och berätta sin historia utifrån sin tankekarta. Barnen var jätteduktiga! Några barn hade inte sin tankekarta med sig och då var det svårt att utföra uppgiften. Det är därför jätteviktigt att ni skickar med tankekartorna till tisdagen.
Jag pratade också med barnen om att den här läxan tar lite tid att jobba med hemma. Kanske behövar man läsa under två dagar, sedan gör man tankekartan den tredje dagen och då har man två dagar till att öva på att berätta. Lite tid vid fler tillfällen är alltid att rekommendera.
 När barnen hade berättat för varandra läste jag en ny historia som vi sedan gjorde en gemensamt tankekarta till och som vi övade på att berätta var och en.
 Det är en ganska svår uppgift att skriva en tankekarta och de kan behöva hjälp med det. Men jag vet också att det är en väldigt viktig förmåga och de blir ganska snabbt duktiga på det när man jobbar strukturerat.

Bra jobbat!

9/4

Hej!
Nu ska vi börja med en ny läsläxa som vi ska ha under en period framöver. Vi tänker koppla ihop kursplanens innehåll i religion och svenska.
I kursplanen i religion står det att barnen ska känna till några berättelser ur Bibeln och deras innebörd. I svenska står det att barnen ska få ta del av berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. Vidare står det i kursplanen i svenska att barnen ska tränas i att lyssna och återberätta.
Barnen ska till varje vecka få en text ur Barnens bibel som de ska läsa i läxa. När de läst läxan ska de plocka ut några stödord/göra en tankekarta som de skriver ned på pappret som jag skickar med. Utifrån stödorden ska de sedan träna på att återberätta texten. Var försiktig med pappret så vi kan spara stödorden/tankekartorna.
Som avslutning på denna läxa kommer eleverna i grupper få återberätta en av texterna med hjälp av dataprogrammet Photostory. Vi återberättar och målar bilder och skapar på så vis en lite film om stycket i bibeln.
Jag skickar hem en bibel med varje barn. Ni kan behålla den hemma tills vidare så behöver de inte frakta den fram och tillbaka.
Lycka till!
Läsgrupp 1


Tilda, Sofie, Filip B, Lukas
Till den 16/4 Abraham och Sara s.18-20
Till den 23/4 En mor räddar sitt barn s. 56-57

Till den 2/5 David och Goljat s.103-105


Till den 7/5 Daniel i lejongropen s. 122 + 124-125

Läsgrupp 2

Simon, Carl, Filip E, Tilde, Elias
Till den 16/4 En mor räddar sitt barn s. 56-57
Till den 23/4 David och Goljat s.103-105
Till den 2/5 Daniel i lejongropen s. 122 + 124-125
Till den 7/5 Profeten Jona s. 126-129
Läsgrupp 3
Sandra, Emma HC, Sofia, Hugo,
Till den 16/4 Bröderna Esau och Jakob s.24-26
Till den 23/4 David och Goljat s.103-105
Till den 2/5 Daniel i lejongropen s. 122 + 124-125
Till den 7/5 Profeten Jona s. 126-129

Läsgrupp 4
Johannes, Saga, Anna, Johanna, Felix
Till den 16/4 Bröderna Esau och Jakob s.24-26
Till den 23/4 Mose får ett uppdrag s.59-60

Till den 2/5 Daniel i lejongropen s. 122 + 124-125

Till den 7/5 Profeten Jona s. 126-129
Läsgrupp 5
Ella, Felicia, Oskar S, Fredrik,
Till den 16/4 Abraham och Sara s.18-20
Till den 23/4 Bröderna Esau och Jakob s.24-26
Till den 2/5 Mose får ett uppdrag s.59-60
Till den 7/5 Profeten Jona s. 126-129
Läsgrupp 6
Linn R, Axel, Linn, Emma L, Oskar M,
Till den 16/4 Abraham och Sara s.18-20
Till den 23/4 Bröderna Esau och Jakob s.24-26
Till den 2/5 En mor räddar sitt barn s. 56-57
Till den 7/5 Mose får ett uppdrag s.59-60
 
Läsgrupp 7
Filip V, August Jonatan, Kajsa,
Till den 16/4 Abraham och Sara s.18-20
Till den 23/4 En mor räddar sitt barn s. 56-57
Till den 2/5 Mose får ett uppdrag s.59-60
Till den 7/5 David och Goljat s.103-105


  Kan du vissla Johanna
Under fem veckor kommer barnen att ha läsläxa i boken Kan du vissla Johanna. Dels får ni hem själva boken. Dels kommer ni få hem en ”bok” som eleverna ska skriva och måla i.
Läsläxan ska tas med till tisdagarna. Det är viktigt att böckerna ligger i en plastficka så de inte blir förstörda.
På tisdagarna kommer vi i halvklass att jobba med texten på olika sätt.
För några elever kommer det kännas som ganska många sidor att läsa. Då kan det vara bättre att de får läsa några stycken flera gånger (för att få upp flyt och förståelse) och lyssna på andra. För andra barn kan det vara för lite text och då är det viktigt att de får läsa ytterligare något. Några kan också behöva hjälp av en ”sekreterare” om det blir för mycket att skriva. Jag tror dock att det kan vara bra för alla att titta igenom läxan och se hur man ska fördela den under veckan så man inte måste göra allt samma dag.
Kom ihåg att även fast barnen är duktiga och läser själva så visar forskningen att det är mycket viktigt att de också får höra på högläsning! Mycket av läskunnigheten handlar om ordförråd och ordförståelse och det får man bäst genom att lyssna på texter och samtala om texter. Så välj en bra bok tillsammans med barnen och försök göra till en vana att läsa högt för dem!
Så här har jag planerat läxorna:
Till den:
29/1 sidan 3-11
5/2 sidan 12-19
12/2 sidan 20-27
26/2 sidan 28-37
5/3 sidan 38-48
Vi använder ingen loggbok under de här veckorna men hör gärna av er om det är något som känns svårt eller som ni har frågor kring. Hälsningar Jennie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

När din kommentar har granskats kommer den att publiceras.